assalamualaikum there ! have a pleasant day !

Tuesday, March 17, 2015

Be Tough part I


assalamualaikum

emm, so okay. heres my story. a story that happened to me on last 3rd march 2015. well, u would know event penting tarikh tu.
its the date of SPM result. well, aku ni candidate SPM 2014. sorry but i'll using 'aku'.
sebab aku rasa, aku nak cerita kisah hidup aku ni and mcm kene heart to heart. gitu.

malam tu, aku bukak ws batch aku deme smua dok kalut lah pasal result en. aku pun.
cuak cuak time tu pun, leh lagi aku ni dok pikiaq nak pkai baju apa time nk pgi skolah tu eishhh. sebab aku rasa penampilan tu penting sbb dy mcm boleh bagi aura lah kat kite.
i imagined me in bluish pink baju kurung. so aku pun cariklah tpi takde wane tu. then i picked the pink one.
malam tu, aku set alarm. 4.50 am. dengan niat aku nak buat qiam. frankly speak, aku tak pernah set alarm bfore2 tu sbb ak ni jenis tidur mati.
but, rupanya aku ni boleh je bgun ikut alarm. then i woke up on 4.50 that morning. alhamdulillah. masih bernafas.
aku bangun, amik wudhu dan qiam. selesai. igt taknak tidur balik, tapi eheheheeee.
then aku termenung2 sikit pagi tu, thinking what would that day be. bismillah.
siap2, then gerak pgi sekolah ngn ummi n abah. dalam kete tu mula dah rasa cuak smua.
aku baca al Fatihah, ayt Qursiy, 3 Qul. non stop. sepanjang prjalanan pgi skolah tu.
"haishhh dik, ummi yang berdebar ni"

around 11.15, arrived and parked our car. before tu turun kat guard post, tanda tgn kehadiran.
jumpa kgkwn but not much to say sebab memasing dah cuak enn. hmm.
masuk dewan, bonda tgah bgi speech. aduhh, cikgu rho pulak suruh kitorg dduk kerusi depaaaan sekali.
sebab mybe bpk aku ex YDP sekolah, so thats why. but aihhhh malu ahh, lalu tgh2 tu. 
then cikgu adnan pulak control mic, cikgu kasi tau gred setiap subjek. abah suruh aku catit. i obeyed.
then, ustaz ahmadi pulak. ustaz bgtau result pulak.
but the name who will be calling up on the stage adalah deme yg straight A. sahaja. yg takde dlm list tu, boleh jumpa cikgu kelas memasing kt dlm dewan.
i knew its so hard to be one of yg naik pentas tu but i still put my hopes. 
then my name was not in the list. redha. ummi suruh aku prgi jumpa cikgu kelas.
hati dah tak tentu arah, tpi bila jumpa kgkwn kelas aku, lega sikit sebab time tu baru jumpa deme. kecoh.
my turn, aku tndatgn kt borang amende tah then i sneaked out.
tgok slip, Allah. "ini je wehh?"
bnyak kali aku kira A aku, but. yahh, tu je lah yg aku dapat. takleh ubah pun. takleh ubah guna liquid paper pun.
aku dduk sebelah ummi, i try to hold on my tears but aku tahu aku tak kuat utk tahan air mata aku.
"berapa?"
then i burst.
tak tahu nak respons apa. ummi pun diam je time tu. sorry. abah kat atas pentas.
aku nangis lgi pastu fiqah dtg n she approached me n asking bout my result. changing ours.
hmm then adik2 junior f5 aku pulak dtg. dyrg tnya result aku n aku gtahu lah kn.
i burst too in their arms. cant hold it anymore. sorry lah basah pulak tudung korang hewheww.
umi suruh balik lepas tu but aku cakap aku nak jumpa cikgu n kgkwn jap. "okay"
aku tahu, ummi mmg nak terus balik time tu. aku tahu perasaan tu. kecewa. sedih. hampa. hmm.

aku terjumpa ustazah maziah lpas tu, ustzh tnya result aku. shocked. hmm.
"kamu dulu PMR 9A kan?" . "haah" . "kenapa SPM ni kamu jatuh?" . "....." . "kamu bercinta eh?" . "eh mana ade ustazah, siyes tak." . "habis tu knapa?" . "hmm entah lah ustzah"
act, hari tu time habis paper spm barab, ustzh pun tegur aku tnya okay ke idok. hmm terharu gak ahh. terkejut aku.
ummi n abah kt luar dah. aku dah tak nangis lepas tu sbb nk jumpa kgkwn enn. ada yg dah balik dulu, tak sempat nak jumpa.
then blablablaaa, balik umah. dalam kete, aku dduk blkng, tgok luar. tahan nangis.
pastu abah hulur aku sth. "nah hadiah birthday dan SPM"
aku tengok je wehh, tak sanggup nak ambik sebab aku rase tak layak sgt nk terima dgn result aku yg hmmm.
ummi suruh aku ambik jugak. then ambiklah. aku letak sebelah aku. tak tgok pun isi apa sbb aku tahu bendanya apa.
lama aku biar tepi aku. teruskn mmndg ke luar. nangis lagi. kkk call, aku biar. aku off phone aku.
then kk yani call ummi, tnya psl result aku. klu korg dengar apa ayat ummi time tu siyes sedih sgt. ummi bagi aku fon suruh ckp sndiri ngn kak yani.
"hello dik" aishhhh, aku nk balas hello pun ak takleh sebab time tu aku tgah tahan nangis aku drpd tak bunyik.
try jugak lah cakap. hbes basah tangan tudung baju aku semua. susah nak tahan air mata tahu. 
then we're heading to sg besar. nak makan katanye. aihhhh, hilang selera aku,
pastu abah pi kuarkn duit, aku still nanges time tu fyi. 
"nak kata kecewa, semua org kecewa dik. abah tu, lagi lah." said ummi.
aihhhh burst again n again n again. im sorry.
then abah ajak pgi kedai ni. carik sth utk aku. akak tu tnya utk siapa.
abah, "for my loveeeely daughter" proudly said. time aku tahan je. takkn ttbe nk nanges en kat situ.
thankful enough for having ummi n abah as my parents in my life eventho aku tahu, 
ummi abah kecewa sedih dengan aku.

all the way home, mesti lah ada yg call ummi tanya result aku ni. "nak jawab ke tak ni org call ni?" ummi tnya kt abah.
aihhhh, sedihhh wehhhh. aku taktahu nak buat apa selain tahan bunyik nangis aku kat belakang sensorg.
sampai rumah, senyap je. aku masuk dalam bilik. tunggu ws masuk. berduyun masuk, aku tahu semua nk tnya pasal apa. erhh.
aku biar, aku bluetick je semua petang tu. maaf lah.
pastu aku baca ws family aku, ni siyes paling sedih. sbb baca smua ayat2 supportive from my own backbones.
aku hnya mmpu baca. jadi silent reader, tak mampu nak type apa. air mata je yg kuar.
ayat2 supportive tu berterusan smpai ke malam, smpai lah aku balas kat situ. i thanked them for such supportss.
alhamdulillah smua bgi positive vibes even aku tahu deep in ummi's n abah's heart, kecewa.
ade kwn2 sek rendah ak tanya gak, aku gtahu je lah. but paling menyedihkan bila dyrg expect aku straight A. "berapa wehh? mesti straight" hmm.
sebab dulu upsr n psra, aku sorg je yg 5A n Mumtaz, (bukan riak takabbur)
see, kejayaan dulu tu tak bermakna akan berkekalan kalau Allah tak izinkan. life is like a wheel. always up n down.
aku tahu Allah nk tunjuk aku sth disebalik semua ujian ni. aku kene pndg drpd sudut yg positive. 
Allah takkan uji hamba Nya melainkan bersesuaian dgn kemampuan seseorang itu.
gagal sekali tak bermakna gagal selamanya. jgn terlalu selesa dgn apa yg kita kecapi sekarang sbb Allah boleh tarik nikmat tu bebile masa je.
theres a lot to be treasure out there. ni baru SPM. tebus balik kekecewaan ummi n abah bila dah masuk IPT nnti okay wehh?
sehari tu, aku nanges jee. maaf, hanya itu yg aku mampu selain aku berdoa dan bertawakkal.
sembap lah mata semua sehari tu. rasa puas somehow dpt nangis gila2 hari tu. at least kita tahu hati kita tak keras sngt.
kepada kwn2 aku semua yg ambik spm 14, tahniah atas result anda tak kira lah bnyk mana pun A korang. itu smua usaha kita. senyum ciked :)

"nangis lah puas2 wehh hari ni. jgn lupa utk bangkit balik lepas tu."
-me-

to be continued with part II, in shaa Allah.

p/s: sebenarnya ada bnyk lgi post bfore ni, i ticked them into draft.

"hidup tak selalunya indah. tapi kita berhak untuk merasai keindahan" (:

0 comments:

Post a Comment

 
copyright by me | nurhanis athirah | @2016